Senaste inläggen
Projektbeskrivning 2008-03-26
Bakgrund:
HSR(Håll Sverige Rent) har bett IKT B att ta fram en produkt som skall läggas ut på deras hemsida. Temat för produkten är hållbar konsumtion och kommer integreras i Grön Flagg. Fokus ligger framförallt på områdena kläder, elektronik och reklam.
Syfte:
Syftet med produkten är att väcka medvetenhet kring hållbar utveckling med fokus på de tre benen (miljö, socialt & ekonomi). Vi vill ge en förståelse kring att den enskilda människan har betydelse och kan påverka vår värld. Materialet ska vara lättöverskådligt och lätt att använda för lärarna och samtidigt möta elevernas teknikanvändande och tänkande.
Målgrupp:
Vår målgrupp är elever i årskurs 4:a och uppåt med huvudfokus mot de högre åldrarna då de är mer medvetna och har tillgång till pengar på ett annat sätt.
Informationsstruktur:
Flödesschema ska utvecklas.
Gränssnittsprov:
En version har visats upp (26/3), utvecklas nu vidare.
Arbetsgrupp 1
OLSSON, SARA
FLOOD, EVA
PERIKSSON, ROBERT
TORBRATT, CAROLINEVAHLSTRÖM, JEANETTE
Arbetsgrupp 2
ROMAN HIGUERA, ALEJANDRO
MEHMETI, ADELINA
SVENSSON, DANIEL
ERIKSSON, CATHARINA
Arbetsgrupp 3
NORBERG, BJÖRN
EKHOLM, MALIN
RIBBALM, ERIKA
CAMLIBEL, OZAN
Projekt som pågår:
Klädgruppen:
- Rupert (kort info om konsumtion)
- (Hemsida till elev, även läraringång)
- På läraringången finns övn. som fyra hörn, diskussion, egen reklamproduktion (antireklam), uppgifter (frågor).
- Startnycklar i form av filmer
Reklamgruppen
Fabriken:
- texter för syfte, mål
- innehåll i pdf-filer (lektionsunderlag)
- startnyckel (film)
EKG
- film stillbilder + rörlig bild
- ska ta fram pedagogiskt material
På onsdag ansvarar varje grupp för sin presentation till Fredrik.
Hälsningar Nina & Sara
Nu har vi skapat en blogg! Här tänkte vi lägga upp info kring projektet så att alla får en överblick.
Vi tänkte även att de protokoll som skrivs kommer hamna här.
Hälsningar Nina & Sara
Diskussion
- Caroline för vår talan och visar Fredrik hur vi nu ändrat inriktning på vissa saker och ”tänkt om”
- Fabriken och Carolines häftiga ”ungdomsrum” visas men vi berättar att vi tycker att detta var att vända sig till fel målgrupp och att vi istället vill satsa på en mer enkel hemsida under arbetsnamnet ”Spelar roll” för lärare med ett ”smörgåsbord”, med länkar vidare till aktiviteter mer vända till elever
- Fredrik håller med och betonar att vi skall tänka på hur vi som lärare skulle vilja använda oss av en sådan här sida.
- Vi presenterar senare våra två alternativ på upplägg av hemsidan och det lutar åt förslag 2 där vi fokuserar på EL, KLÄDER och REKLAM. Med en tydlig förklaringsdel och metoder som går att använda inom alla områden.
- Filmerna blir de startnycklar vi utgår ifrån
- Diskussion runt filmerna och produktnamn med mera som kan ställa till det. Vi skall be om mer information ang. detta från Måns genom Lasse. Förslag kommer på att använda stillbilder i Photostory för att kunna ”blura bort” produktnamnen.
- Maskinen skall vi ha kvar och den skall kunna användas övergripande likaså fabriken med värderingsövningar
- Björns förslag på maskotar visas och likaså filmen ”breathing” som ett förslag på hur reklamgruppen kan komma att arbeta. Fredrik varnar dock för att vara alltför ironiska i vår framtoning.
- F tycker att reklam blir ett nytt inslag för HSR och verkar positivt inställd till detta.
- Upplägget känns enligt F som tidigare IKT projekt och eftersom vi inte visat så mycket har de svårt att ta ställning till hur detta upplägg kommer att fungera från HSR :s sida men de tycker att det ser bra ut än så länge även om F tycker att vi borde kommit längre i arbetet.
- Diskussion om att spara matbiten i projektet då det inte känns så relevant för målgruppen som nu ringas in till åk 4-9. Vi kan också nivåbasera alla uppgifter.
- F på minner om att vår uppgift är att: väcka frågor och förtydliga och tänka på de ”tre benen”:
Miljö
Sociala faktorer Ekonomi- F tipsar om sidan www.renaklader.se och påminner oss om att vi skall läsa på så att vi blir experter på våra respektive områden!
- Vi skall sätta fart och kunna visa upp något nästa gång, den lite ruffiga stilen från Carolines Skottlandshamstring som vi är inne på verkar gå hem hos F!
Beslut
- Vi skall alla läsa på våra områden så att vi blir ”experter”
- Vi skall sätta igång med arbetet så att vi kan visa saker visuellt för HSR
- Vi skall samla ihop frågor till Fredrik som han har senast fredag 29/2 och även samla ihop frågor till nästa fredag (7/3) som sänds via mail, mer om detta i protokollet från stormötet.
- Vi har mailkontakt med Fredrik om vad vi kommer att prestera fram till stora mötet den 26 mars.
Protokoll - Stormöte direkt efter mötet med Fredrik Diskussion och beslut
- Vi inser att vi måste börja dela in oss i tydliga roller inom grupperna för att komma igång och få mer tydliga ansvarsområden. Rollerna fördelas enligt följande:
Projektledare
Sara, Nina och Erika
Manusförfattare
Eva Daniel och Ozan
Grafiker
Jeanette, Caroline, Björn och Adelina
Producenter
Robert, Alex och Malin
- Vi beslutar att redan nu lägga upp en hemsida där grafiker och producenter samarbetar
- Ansvar för en PP inför mötet den 26 mars ligger på grafikerna att sammanställa
- Grupperna arbetar med respektive projekt, filmer, maskin m.m
- Vi hoppas på att få arbeta i huvudgrupperna med stöd från Måns i morgon torsdag
- Medlemmar i varje grupp mailar sina frågor till projektledaren senast 16.00 fredag den 29/2 som i sin tur sammanställer och mailar Fredrik. Likadant inför fredag den 7/3
- Eftermiddagen i morgon ägnas åt forskning och sammanställning av frågor
Möte med Freddan 14/2.
* Freddan informerar om ett möte den 26/3 med Johanna, Anna och Fredde
från HSR Johanna kommer att prata om hur projektet kommer att se ut mm
* Allmänna synpunkter på HSR sidan mailas till Freddan om vi har något förslag.
* Freddan informerar om mötet de hade i grönflagg där diskuterade de inte vårt projekt utan grönflagg i stort anmälnings avgifter osv. men konsumtion är fortfarande hett! De vill ha en konkret produkt.
* På våran fråga om litteratur fick vi inget tydligt svar men Freddan tipsade om www.wwf.se
Vi visar Freddan våra idéer.
* "Annonsen" Ninas idé Vår värld vs Den "perfekta världen (flash film som intro)
* "Låtsas värld" - hållbar konsumtion värdering - inta olika roller.
* "Visuell film" väcka känslor, intresse... t.ex Friends reklam film!
* "Fabriken" värderingsövning - klassen sköter fabriken diskussion i
små grupper.
* "Maskot" en digital maskot som är ond och dyker upp lite här och där!
- för att väcka tankar hos eleverna!
* "Test/Spel" - hur påverkar våra handlingar lokalt - globalt. Hur beter vi oss hemma osv.
* "Maskinen" - vi skapar en maskin där vi synliggör vad som går åt för
att skapa en produkt. (tre områden kläder/skor, elektronik och mat.
Freddan bryter in! Tänk konsumtion - inga regler och pekpinnar! Och
han snackar även om en sjö i forna sovjetunionen där allt gick åt pipan!
* "Skräp" - vad vinner vi av miljö märkning (inte bara transport)
- skapa nya användbara saker av skräp (återvinning) - vad tar saker vägen sortering vad händer?
Fredde har ordet
vi ska tänka på! - att våra produkter ska skapa upplevelser! - vi
måste tänka på målgrupper! - vem är det till för lärare eller elever!
Nytt möte med Fredde den 28/2 13:15 - 15:00 Nina lägger till i
schemat!
Vfu är fortfarande lite konstigt. Vi får se hur utvecklingen blir.
Som ni vet så är gruppindelningen färdig och nu behöver vi hitta våra roller och namnge dem. Vi behöver se om vi vill rotera i roller eller om vi ska spika dem.
Det som är färdigt är att det skall finnas minst 1 projektledare.
Måns har fått reda på hur vi ligger till på fortbildningsdagen som vi ska ha med Silverdalskolan.
Nu behöver vi koncentrera oss på Silverdalskolan först och främst. Efter det kan vi gå in djupare i projektet.
I projektet behöver vi verkligen bli mer verbala av oss. Kom fram med idéer, inget är för konstigt. Det finns redan några idéer men fler är aldrig fel.
Vi behöver skissa fram en struktur om hur hela projektet skall se ut, men vi får inte se till att vi spikar fast att det ska vara så för mycket kan ändras under resans gång. Vi behöver diskutera i de små grupperna om våra svagheter, vilka kunskaper vi besitter och dylikt.
Vi behöver också se om vi ska ha ett gruppkontrakt.
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
5 | 6 |
7 | 8 |
9 |
10 |
11 |
|||
12 | 13 | 14 |
15 | 16 |
17 |
18 |
|||
19 | 20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
|||
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
||||
|